Zawiadomienie o zmianie wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od 1 stycznia 2025 r.
Burmistrz Tyszowiec zawiadamia, iż od dnia 1 stycznia 2025 r. obowiązują nowe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Stawki zostały przyjęte Uchwałą Nr VII/42/2024 Rady Miejskiej w Tyszowcach z dnia 28 listopada 2024 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty. Nowe stawki opłat wynoszą:
- 20,00 zł miesięcznie od mieszkańca;
- 40,00 zł miesięcznie od mieszkańca jeżeli mieszkaniec nieruchomości nie wypełnia obowiązku selektywnego zbierania odpadów.
- Zmiana stawki opłaty nie stwarza obowiązku składania nowej deklaracji przez właściciela/współwłaściciela nieruchomości.
- W związku z powyższym miesięczna wysokość opłaty począwszy od 1 stycznia 2025 r., stanowi iloczyn nowej stawki i ilości zadeklarowanych osób.
W dniu 28 listopada 2024 r. Rada Miejska w Tyszowcach podjęta uchwałę, która od 1 stycznia 2025 r. wprowadza zmianę wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Decyzja ta wynika z konieczności dostosowania poziomu opłat do realnych kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi ponoszonych przez Gminę. Ich sukcesywny wzrost spowodowany jest kilkoma czynnikami m. in.:
1) większą ilością wytwarzanych przez mieszkańców odpadów (co powoduje wzrost kosztów ich odbioru, transportu i zagospodarowania),
2) załamaniem na rynku surowców wtórnych (brak popytu m. in. po zamknięciu rynków azjatyckich),
3) zmiana przepisów prawa (m.in. nowelizacje ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, liczne rozporządzenia dot. gospodarki odpadami).
Wszystkie te okoliczności sprawiły, że utrzymanie stawki na poziomie z 2020 roku nie jest dłużej możliwe.
Dodatkowo zwalnia się w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym. Wysokość zwolnienia wynosi 1,00 zł od jednego mieszkańca.
Zgodnie z obowiązującą ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, cały system gospodarowania odpadami komunalnymi powinien się samofinansować, to znaczy wpływy od mieszkańców za gospodarkę odpadami komunalnymi muszą pokryć jego realne koszty.
W 2024 roku Gmina Tyszowce dołożyła z własnych środków kwotę 584 949,64 zł.
Analizując złożone przez mieszkańców deklaracje za gospodarowanie odpadami widzimy, że gospodarstwa domowe deklarują zaniżoną ilość mieszkańców niż w rzeczywistości zamieszkują gospodarstwo a co za tym idzie mający obowiązek uiszczać opłatę za odpady. Przypominamy, że właściciel czy tez inna osoba składająca uprawnioną deklarację, składa oświadczenie na podstawie pouczenia zwierającego dyspozycję art. 233 Kodeksu Karnego ( Kto, składając zeznanie mające służyć za dowód w postępowaniu sądowym lub w innym postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy, zeznaje nieprawdę lub zataja prawdę, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8).
Szanowni Państwo, w poczuciu uczciwości i prawidłowych postaw obywatelskich wynikających z obowiązków mieszkańca oraz mając na względzie to, że w przypadku wykrycia nieprawidłowości w Waszym gospodarstwie domowym, będziemy musieli wszcząć wobec właściciela lub innej osoby uprawnionej do składania deklaracji postępowanie administracyjne wyjaśniające stan faktyczny a w przypadku wykrycia nieprawidłowości zastosować sankcje wynikające z przepisów prawa.
W przypadku samowolnej zmiany deklaracji poprzez wpisanie prawidłowej ilości mieszkańców Urząd nie będzie odnosił się do lat poprzednich, nas interesuje stan faktyczny teraźniejszy oraz uczciwość Naszych mieszkańców. Niech każdy z Nas przeanalizuje swoją sytuację w gospodarstwie domowym, opłata za odpady jest obowiązkiem ustawowym, jest jednakowa dla każdego mieszkańca, ustawa nikogo nie faworyzuje.
Prosimy o wzięcie sobie do serca to pismo, przenalizować sytuację, złożyć deklarację zgodnie ze stanem faktycznym. Zadeklarowanie prawdy pozwoli uniknąć niepotrzebnych spraw i nerwów oraz w przyszłości podwyżki opłaty, gdyż niestety płacący za odpady musza sfinansować opłatę tej osobie która nie płaci.
Przypomnimy że deklarację składa się w Referacie Podatków i Opłat Lokalnych w pokoju nr 5.
Termin zmiany deklaracji określający prawidłową liczbę mieszkańców a co za tym idzie prawidłową opłatę mija 28 lutego 2025 roku.
Załączone pliki: |
odpady_2025-nowa_stawka.jpg |